Algemene informatie | Curacao | Lifestyle

Is rijden op Curacao hetzelfde als in Nederland?

13 april 2017

Ik zal je direct het antwoord geven: NEE! Het verkeer op Curacao kan je niet vergelijken met het verkeer in Nederland. Er zijn zoveel factoren en “regels” waar je rekening mee dient te houden als je hier op de weg rijdt. Maar is het dan gevaarlijk? Nee, dat is het niet. Het is gewoon puur de manier waarop de mensen hier rijden dat het anders maakt dan in Nederland. Maar wat is er dan anders? 

Het verkeer op Curacao

Op Curacao ben je echt het meest mobiel wanneer je een auto koopt (als je hier woont) of huurt (als je hier op vakantie gaat). Scooters, fietsers, motoren niet dan? Natuurlijk kan dat, maar ik adviseer je bij deze al om dat niet te doen. Er wordt namelijk totaal geen rekening met je gehouden, en daarbij zijn de wegen ook niet echt gemaakt voor die vervoersmiddelen. 

De hoofdwegen zijn redelijk goed te rijden, mits je de wegen niet vergelijkt met Nederland. Hier en daar kan er gerust een gat in de weg zitten en maken zullen ze niet snel doen, mits het op een gevaarlijke plek zit. Als je van de hoofdwegen afgaat, worden de wegen slechter. Denk hierbij aan gaten in de weg, wateroverlast, stukken steen los, of laag over laag asfalt, wat een mooie hobbel creëert in de weg. Hard rijden is hier dan ook zeker af te raden. 

 

Wat is dat? Zijn daar regels voor? Tja, wat kan ik daar op zeggen. Op de drukke, doorgaande wegen kan het soms best druk zijn. Ik sta elke ochtend en middag in de file op de Caracasbaaiweg (de enige doorgaande weg naar Jan Thiel). Maargoed, de zijwegen van de doorgaande wegen willen natuurlijk ook de weg op, en ik kan me herinneren in Nederland dat dat heel lang kan duren. Gelukkig durf ik te zeggen dat de bestuurders hier vele malen vriendelijker zijn dan de Nederlandse bestuurders. Waarom? Ze laten auto’s er tussen die eigenlijk geen voorrang hebben. Ritsen gaat hier automatisch. Het gebeurt ook vaak dat men gewoon voorrang neemt. Ze zetten dan gewoon de auto voor je op de baan neer als ze willen oversteken of afslaan. Dit moet ook wel, want anders komen ze er nooit tussen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze vol in de remmen gaan, maar er mag geen gevaar komen. Het ligt vooral aan de manier waarop je voorrang neemt. Met vriendelijk knikken of hand op steken kom je verder dan je oogkleppen opzetten en gaan met banaan. 

’s Ochtends in de file op de Caracasbaaiweg

Help! Ongeluk..

Dat gebeurt hier erg vaak. Vaak zijn het toeristen die een ongeluk veroorzaken, maar soms zijn het ook de lokale bevolking die niet op let, doordat ze met de telefoon spelen. Wat te doen bij ongeluk? Laat vooral je auto staan! Al sta je midden op de weg, laten staan! Alleen dan ben je verzekerd. Rijd je door of ga je iets aan de kant om het overige verkeer normaal door te laten rijden, dan ben je fout en dus niet meer verzekerd. Bel altijd 199 (Forensys). Zij maken het rapport voor de verzekering. 

Houd dus rekening met de volgende dingen!

  • Rechts heeft GEEN voorrang, dus het verkeer op de doorgaande weg heeft altijd voorrang. Behalve op gelijkwaardige kruispunten. Dan heeft rechts wel voorrang.
  • Alleen links inhalen hebben ze hier nog nooit van gehoord, want je wordt namelijk aan beide kanten ingehaald of als het moeilijk is via de weg dan via de berm ?
  • Bij rotondes heb je voorrang als je op de rotonde zit. Er zijn een paar uitzonderingen, maar over het algemeen staat dat wel goed aangegeven.
  • Hou afstand van je voorganger. Want richting aangeven is niet altijd vanzelfsprekend. En als bijvoorbeeld een remlicht kapot is, is dat niet echt een reden om die te laten maken. Of soms geven mensen plotseling voorrang aan iemand uit een zijweg, en trappen op de rem. Ook gebeurt het wel eens dat iemand vol op de rem staat om te praten met de persoon naast de weg – blijkt dan een vriend te zijn en willen dan even praten. Dus let op en hou afstand!
  • En een knipperlicht wil vrij weinig zeggen. Als mensen geen richting aangeven, wil dat niet zeggen dat ze rechtdoor gaan. Als ze wel richting aangeven, wil dat niet zeggen dat ze afslaan.
  • Er wordt hier gewoon met alcohol op achter het stuur gekropen. Net zoals dat er veel mensen met de telefoon bezig zijn in de auto.
  • Oranje betekent niet stoppen. Pas vanaf dat het stoplicht op rood springt stoppen de mensen. Houd daar rekening mee, als je bij groen licht weg rijdt, want het kan zijn dat er nog iemand door rood rijdt.
  • Als het regent, kan het de eerste 10 minuten spiegelglad zijn. Maar dan ook echt spiegelglad. Dit komt door de olie die op het wegdek ligt. Dit wordt nog vaak onderschat door mensen die hier op vakantie zijn.

 

Voor de rest zou ik zeggen: Enjoy Dushi Korsou!

Follow on Bloglovin
  1. Handige tips! Een vriendin van mij heeft er een tijdje stage gelopen, dus ik had al een en ander gehoord, maar nu is het echt duidelijk. Goed om rekening mee te houden.

  2. Haha amai, ik verschiet er wel een beetje van.
    Geen voorrang van rechts, inhalen langs beide kanten, door het oranje, …
    Lijken me allemaal geen veilige situaties die het rijden daar toch een pakje gevaarlijker maakt (zeker als toerist).

    zijn dat dan echt andere verkeersregels, of gewoon de losse mentaliteit hoe ze er in Curacao mee omgaan?

    1. Toeristen gaan zeker de fout wel eens in met de regels in het verkeer. Maar over het algemeen, en als je je goed inleest, is het veilig om te rijden. Door de losse mentaliteit houden ze ook meer rekening met elkaar. Gemiddeld vallen er 20 doden per jaar in het verkeer op Curaçao. Als je dit vergelijkt met NL met 600 doden per jaar, dan is het zo gevaarlijk nog niet. ?

  3. Haha, ondanks dat ik van de opsomming vrijwel meteen in de stress schiet, heb je het op zo’n relaxte manier opgeschreven dat ik er direct achteraan denk: Het valt allemaal wel mee. Ok, op de foto’s van de ongelukken na. Ik denk dat de regels overal anders zijn en als je er eenmaal aan gewend bent, niet beter meer weet. Maar goed om te weten als ik er ooit nog eens heen ga 🙂

  4. Heerlijk de mentaliteit van geven en nemen, kunnen we hier in het verkeer wel wat van leren. Hier is het altijd ikke ikke ikke. Typisch dat ze in het donker het ineens zo anders doen, wellicht voelen ze zich dan ineens wat onzeker achter het stuur. In ieder geval heel handig om dit te weten, want Curacao staat nog op mijn vakantielijstje ?.
    Mariska van Heel heeft onlangs geplaatst…Gezichtstoner – #DetoxJeGezichtMy Profile

  5. Leuk om te lezen. Ik herken idd nog een paar dingen van toen ik daar op vakantie was.
    Wij lieten iemand voor en die begon te toeteren. Wij dachten dat we iets fout deden, maar het was een bedankje dus, haha.

  6. Wat een leuk artikel. Het lijkt volgens mij op rijden in Indonesië. Ik vind het bijzonder dat het complete chaos lijkt, maar dat mensen over t algemeen beter op elkaar letten en anticiperen. Veel socialer dan hier in NL waar ritsen een serieus probleem is.

    1. Daar heb je inderdaad gelijk in. Maar alles went naar een tijdje. Echter probeer ik ook de aankomende toeristen te waarschuwen, want de meeste ongelukken hier gebeuren met toeristen omdat ze zich niet verdiept hebben in de rijstijl van de Antilianen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: